Colakreek, Holi Phagua en de Raleigh Vallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Ties - WaarBenJij.nu Colakreek, Holi Phagua en de Raleigh Vallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Ties - WaarBenJij.nu

Colakreek, Holi Phagua en de Raleigh Vallen

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

28 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo hallo,

Nou, ik heb weer heel wat leuke dingen beleefd. Vorige week ben ik naar de Colakreek geweest. Het heet Colakreek omdat het water is zoals cola, heel apart. Het is wel helder water, maar bruin-helder. Eenmaal aangekomen en even gezwommen te hebben begon het te regenen!! Balen natuurlijk! We zochten een droog plekje in één van de hutjes die daar stonden en eenmaal in het hutje geïnstalleerd, kregen we daar de schrik van ons leven! Helemaal in de top van het hutje zat een gigantische vogelspin! We zijn nog nooit zo snel in één beweging met al onze spullen van een plek vandaan gegaan. Later werd het gelukkig wel weer droog en hebben we nog even leuk gezwommen.

Zaterdag was het Holi Phagua. Dit is een feest van de Hindoestanen waarbij ze vieren dat het goede het kwade heeft overwonnen. Dit was zo’n ontzettend geweldig feest! Iedereen klaait elkaar onder met verfpoeder en met verf. We zijn ’s middags eerst naar een feest geweest van de eigenaar van een grote supermarkt hier in Paramaribo. Iedereen die maar komen wilde was welkom op het feest en de drank en het eten waren allemaal gratis, wat moet dat een vermogen voor die man hebben gekost. Maar wanneer je hier zo’n soort feest geeft, waar ook veel bakra’s (blanken) op af komen is dit voor hen een soort van status. Op een gegeven moment bestelde je bij de bar geen glazen meer maar gewoon flessen champagne, wijn en djogo’s ( anderhalf liter flessen bier ). Er stond daar ook een zwembad en al snel lagen we daar met z’n allen in. Iedereen werd door jongens opgetild en het zwembad in gegooid, er was geen ontkomen aan, iedereen moest en zou dat zwembad in. Het was één en al geklaai met die verf en het verfpoeder en iedereen zat volledig eronder. Om het uur zag je er weer anders uit, omdat je er steeds weer onder geklaaid werd. Heel mooi, heb me super vermaakt! Aan het einde van het feest ging iedereen met flessen Black Label en champagne naar huis. Na dat feestje zijn we nog naar een sportpark geweest waar een aantal bandjes speelden en hier hebben we de rest van de avond daar doorgebracht, was ook erg gezellig. Hier was het ook nog steeds een geklaai van jewelste en ik zat er echt van top tot teen helemaal onder! Ik heb nu, na een week met veel douchen en haren wassen, nog steeds discohaar met groen, blauw, roze en geel erin. Heel hip, maar ik hoop toch wel dat het er wel weer uit gaat.

Van maandag tot en met donderdag ben ik weer op trip geweest, dit keer naar de Raleigh Vallen. De Raleigh Vallen liggen in het Centraal Suriname Natuurreservaat. Maandag vlogen we met een klein vliegtuigje er naartoe. We sliepen op het Foengoe eiland in een mooie lodge, zelfs met eigen badkamertje, erg luxe voor hier. Onze leider Harichin zorgde daar voor ons. Harichin spreek je uit als Alichin, boscreolen kunnen de h en de r niet zeggen. Dan denk ik bij mezelf: ‘Waarom geef je dan iemand een naam met een h en een r erin??? ’s Middags konden we zwemmen, maar helaas regende het de hele middag, dus hebben we maar lekker gechilld in onze hangmatten, ook niet heel vervelend ofzo. De volgende dag stond ons een fikse wandeling voor de boeg. We vertrokken om half 9 richting de Voltzberg met onze gids Hugo. Dit was een tocht door de jungle van 3 uur. We hebben het onderweg erg gezellig gehad met dom zeuren tegen de gids en onze begeleider. Onze gids was nogal fan van de telefoonboom, dit is een grote holle boom en als je er tegenaan slaat komt daar een hard geluid vanaf. Wanneer je verdwaald bent in de jungle kun je daar tegenaan slaan en het geluid klinkt dan ver. Hij ging heel serieus in op onze vragen of je ook met een telefoonboom naar Nederland kon bellen en of je er dan SRD’s in moest stoppen of dat je je sim-kaart van je telefoon erin moest doen. Hij zal wel gedacht hebben, wat een domme zieltjes! Heel mooi, haha!
Na 3 uur dom zeuren kwamen we bij de Voltzberg aan, we zagen de berg en dachten echt van… WOW! Moeten we die beklimmen??? Maar we zijn er aan begonnen en hijgend en puffend hebben we de top bereikt! Joehoe! Op de top had je een prachtig uitzicht over de hele jungle, echt een heel mooi gezicht. De klim was afzien, maar het was het zeker waard. Hierna zijn we de berg weer afgeklommen en hebben we weer 3 uur terug gelopen. Op de terugweg hebben we een verkoelende duik genomen bij de Anjoemaraval. Dit hadden we ook wel verdiend na een wandeling van 7 uur.
De volgende dag gingen we naar de Moedervallen. Dit was niet zo’n lange wandeling. Deze tocht duurde maar 2 uur in totaal. Bij de Moedervallen hebben we even gezeten en van het uitzicht genoten en toen weer terug gelopen. ’s Middags hebben we nog even gezwommen in de Raleigh Vallen bij het Foengoe eiland en hebben we nog een half uur heen en een half uur terug gelopen naar het eiland punt. Veel gelopen dus in 2 dagen tijd, maar een beetje beweging is wel goed voor ons, want dat krijgen we niet zo heel veel hier ( oke… ook wel een beetje eigen schuld hoor! ).
De volgende dag gingen we weer terug naar Paramaribo. We gingen met de boot en de bus terug. We hebben 6 uur op het bootje gezeten, jemig… wat krijg je daar een houten kont van! Echt niet normaal!!! Maar de zon scheen ook af en toe, dus we zijn wel lekker verkleurd op het bootje. Eenmaal bij het eindpunt Boskamp aangekomen moesten we nog anderhalf uur met de bus naar Paramaribo. Maar er zou een busje staan om ons op te halen, maar er kwam maar geen busje. Na een uur wachten, nog geen busje, typisch Surinaams weer. We hebben toen maar daar een man gevraagd die een busje had of hij ons naar Paramaribo wilde brengen. Maar het was een busje met 3 zitplaatsen voorin en achterin een lege laadbak. We waren met z’n vijven en de bestuurder, probleem dus. Maar er werd al snel een oplossing voor gevonden. Er werd een bankje en een stoel in de laadbak gezet en zo vertrokken we naar Paramaribo. Erg grappig. Zoiets kan ook alleen maar hier, haha! Al met al was het weer een mooie en gezellige trip.

Morgen komt Furr aan. Jeee!!! Gelukkig heb ik nog vakantie en kunnen we nog mooi een aantal leuke dingen samen doen! Heb ik wel zin in!
Dinsdag ben ik jarig! Joehoe!! 24 alweer! Uiteraard verwacht ik dat jullie allemaal jullie cadeautjes naar Paramaribo hebben opgestuurd! :-P Woensdag tot en met zaterdag gaan we op trip naar Boven Suriname samen met Leonoor en Laurine en hun vriendjes.

Zoals jullie lezen vermaak ik me hier goed. Ik beleef zo ontzettend veel dingen in zo’n korte tijd. De tijd vliegt hier echt voorbij, het gaat zo snel! Kan haast niet geloven dat het nu al bijna weer april is!

Bigi brasa Nienke

  • 28 Maart 2008 - 19:10

    Zuster:

    He zus!!!
    Wat een mooi verhaal weer!! Wist niet dat ze in Suriname Nienke-look-a-like-opblaaspoppen hadden!
    Op het feest zie je er ook weer ouderwets dronk'n en viessss uit!
    Alvast een zalige verjaardag!!! Wij zullen hier een taartje voor je eten!
    X Carolien

  • 28 Maart 2008 - 19:56

    Andries:

    Hallo Nienke,
    Wat een beleving daar, het lijkt me geweldig dat mee te maken.
    Geniet ervan, ik hoop dat Klasien en Wilko ook zo genieten op hun cruise.
    Alvast een fijne verjaardag toegewenst.

  • 28 Maart 2008 - 20:21

    Moeder:

    He dochter!!!

    Mooi verhaal en foto's met leuke belevenissen!!
    Je ziet er ook geweldig knap uit met die verf, zo ken ik je weer!!!
    En de extra kilootjes loop je er wel weer af denk ik, sportief hoor!!
    Heel veel plezier met Furr en een hele fijne tijd gewenst!
    Alleen de komst van Furr is al een cadeautje voor je verjaardag lijkt me!!
    Heb trouwens speciaal voor 1 april een vliegtuig met cadeau's voor je geregeld!! (grapje!!!!)
    Fijne verjaardag alvast en heel veel liefs van

    MAMA XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    (24 X-jes......voor elk jaar eentje!!)

  • 28 Maart 2008 - 20:23

    Klasien:

    Oh ja...en onze cruise was wederom geweldig de afgelopen week!!
    XXXXX

  • 29 Maart 2008 - 09:37

    Sas:

    He, werk je ook nog wel eens daar? haha!

  • 29 Maart 2008 - 10:53

    Omke :

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en wat beleef je daar veel
    Groeten omke Jan

  • 29 Maart 2008 - 11:01

    Lisette:

    Hey

    Jezus wat zal ik van je geschrokken zijn op t eind van de avond haha, helemaal zwart!! Wat maak je toch weer leuke dingen mee. Wij zijn saai aan t werk in dit trieste nederlandje!! geniet er maar van en alvast een hele fijn verjaardag samen met fur!!!

    Kusje lisette

  • 29 Maart 2008 - 11:16

    LEo:

    ZWIEN!!! geweldig met die verf! dat was sobieso jouw feesie!! schatje, je wordt bijna 24.... nog 3 daagjes. geeft niks hoor, ik heb de 25, vier dagen terug, ook gehaald. Dus Furr komt voor je verjaardag? te romantisch Nienk, geweldig. wie had dat gedacht.
    Schatje, ik ben dus niet over een maand terug in NL, want ik heb besloten in Milaan te blijven.. Als jij weer in NL bent boek ik wel een vlucht en gaan we even de blommen buutn zetten, inclusief verf dacht ik zo..
    Dikke kus uit een warm en zonnig Milaan, Leo

  • 29 Maart 2008 - 18:44

    Loesepoes:

    Hey wijffie!

    Wat weer een waanzinnig verhaal! Wat beleef je daar veel zeg. Echt geweldig! Maar werken gebebeurt er niet veel of wel? Haha! ;) Ach heerlijk toch zo'n lange vakantie. Ben toch wel een beetje jaloers op je hoor. En leuke foto's zeg met al dat verf op je lijf, haha!! En die vogelspin, doodeng!!

    En alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! En geniet ervan met je Feurtje! Dik aan dus! ;)

    Dikke kus............

  • 30 Maart 2008 - 16:06

    Oma De Jong:

    Hallo Nienke!

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!

    Ik hoop dat er nog vele gezonde jaren bijkomen!
    Ik heb net je belevenissen daar gezien op de laptop van Wil!! Leuk hoor!

    Fijn dat Fernand nu bij je is en ik wens jullie een hele fijne tijd in Paramaribo!
    Ik hoop dat jullie goed weer terugkomen, want eigenlijk mis ik je best wel een beetje!

    Een fijne verjaardag gewenst en heel veel liefs van OMA XXXXXX Doei!!

  • 31 Maart 2008 - 22:00

    MAMA:


    ER IS ER EEN JARIG HOERA, HOERA.......!!

    VAN HARTE GEFELICITEERD LIEVE SCHAT!!

    MAAK ER EEN FIJNE DAG VAN!!

    LIEFS MAMA XXXXXXXXXXXXX

  • 31 Maart 2008 - 22:10

    Ben Van N:

    GEFELICITEERD!!!!
    veel plezier daar verder!

  • 01 April 2008 - 06:00

    Patriek:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

    Ik lees en zie dat je een leuke tijd hebt. Pas een beetje op Fernand. Ik hoop dat jij/ jullie een leuke tijd hebben.

    Lieve groetjes,

  • 01 April 2008 - 06:32

    Saskia (coevorden ):

    Heey Nienke!!

    Er is er 1 jarig hoera hoera
    dat kun je wel zien dat ben jij!

    Wat leuk om je verhalen allemaal te lezen, en je beleefd wel super leuke dingen!!

    Heel veel suc6 nog en ik hou je pagina hier in de gaten!!

    EN GENIET VAN JE VERJAARDAG!!!

    Kus kus

    Saskia

  • 01 April 2008 - 06:44

    Harma:

    Goedemorgen Surinamegangster,
    Even een korte werkonderbreking om een BNN'er te feliciteren. Hierbij dus: proficiat met je 24e! Maak er maar een mooi feest van.
    Oja, BNN betekent ons Blonde Nichtje Nienke, hoewel je op sommige foto's ook andere kleuren vertoont. Mooie tochten heb je gemaakt, lekker spannend. Zelfs een Surinaamse collega was nog nooit zover de bush ingeweest.
    Groet'n oet Daol'n van Wim & Harma en alle andere familie daar.

  • 01 April 2008 - 13:42

    Vivianne:

    haihai

    gefeliciteerd met je verjaardag :P veel plezier waar je bent en ik zie je ooit nog wel weer:P

    xx vivianne

  • 01 April 2008 - 13:52

    Floortje:

    Hey Ties!!
    Ziet er leuk uit allemaal!!
    Geniet er nog maar even van, want hier is het (*^&^( weer:P

    Liefs Floortje

  • 01 April 2008 - 14:30

    Huub:

    He Nienke
    Een hele fijne verjaardag vandaag, ik kan deze keer geen flauwe grappen met je uithalen. Beetje egoistisch van je om zo ver weg te gaan zitten op je verjaardag.
    Vermaak je nog eem samen met Fur en heel veel plezier.
    Groet'n Huub

  • 01 April 2008 - 20:57

    Renate:

    Hey nienke

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

    Groetjes en drie xxx Renate

  • 01 April 2008 - 21:03

    Sas:

    Ha! Om vandaag eens niet Sasserig uit de hoek te komen;

    Gefeliciteerd!
    Hoera! Ik ben nog op tijd!

  • 02 April 2008 - 19:47

    Moat:

    He beste moat! Ik ben te loat! Maar alsnog van harte gefeliciteerd natuurlijk! Geniet er nog maar even van!

    Groet'n moat & Z.A.V.

  • 08 April 2008 - 17:36

    Klasien:

    Het is maar akelig stil daar aan de andere kant............

  • 08 April 2008 - 21:50

    Nienke:

    Bedankt voor de felicitaties allemaal!

    Ik heb een erg gezellige verjaardag gehad! Nu was ik in ieder geval verzekerd van goed weer op m'n verjaardag! :-D Joehoe!

    Furr en ik vermaken ons prima hier, zit nu in een hotel met internet, ideaal!

    Kus Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Nienke

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 29376

Voorgaande reizen:

24 Januari 2008 - 24 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: